De kennisregisseur Actuele vraagstukken zorgt dat de vragen op de juiste plek worden belegd en beantwoord.
Bereiken?
De VTH-professionals in het veld weten waar en hoe zij hun actuele vragen kunnen inbrengen. Het kennisnetwerk geeft aan hoe met deze vragen wordt omgegaan en maakt gebruik van een netwerk van kennismakelaars voor het duiden van actualiteiten.
- Een werkwijze om actuele vraagstukken te analyseren en de VTH-rol te bepalen en te prioriteren.
- Een structuur om snel een netwerk op te bouwen rond een actueel vraagstuk.
- De werkwijzen worden in eerste instantie getoetst aan de hand van vier pilots:
- Stikstof
- Relatie bestuursrecht – strafrecht
- Geur
- Actieagenda Industrie en Omwonenden
Pilot Stikstof
18 december 2024 oordeelde de Raad van State dat intern salderen van stikstofruimte niet langer zonder natuurvergunning mag. Dit heeft directe gevolgen voor vergunningverlening, vooral in sectoren als industrie, veehouderij en woningbouw.
Deze uitspraak geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. Provincies moeten nu een nieuw beoordelingskader toepassen én beoordelen of stikstofwinst ten goede komt aan natuurherstel. Handhaving start na de overgangsperiode die loopt tot 1 januari 2030.
Pilot Bestuursrecht – Strafrecht
De verbinding tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving is nog onvoldoende. Bestuurders zien het strafrecht vaak als ‘buiten hun domein’, waardoor boa’s (medewerkers met opsporingsbevoegdheid) soms onvoldoende worden ondersteund. Om dit landelijk te versterken, worden twee sporen ingezet:
- Oprichting van een landelijk overleg voor boa’s vanuit Omgevingsdienst NL.
- Een structurele bijdrage aan noodzakelijke WPG-audits (Wet Politiegegevens).
Pilot Geurhinder
De behoefte aan een landelijk beoordelingskader voor geur is groot. Zonder dat kader is lokaal maatwerk lastig te realiseren.
Ook op andere deelonderwerpen, zoals stof en geluid, is er een gebrek aan kennis. Beleids-onderbouwend onderzoek is daarom hard nodig. De ontwikkeling van een Landelijke Handreiking Geur Industrie is een belangrijke stap hierin.
Pilot Actieagenda Industrie en Omwonenden.
Een aantal omgevingsdiensten (OD’s) is betrokken bij de Actieagenda Industrie en Omwonenden. Deze pilot wordt momenteel uitgevoerd door enkele zogenoemde Seveso-OD’s—de omgevingsdiensten die betrokken waren bij het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het gaat hierbij om ODNZKG, DCMR, ODRN en OMWB.
Deze omgevingsdiensten trekken hierin samen op. De resultaten van deze pilot zijn relevant voor alle 28 omgevingsdiensten in Nederland. Daarom is enige regie en sturing vanuit Omgevingsdienst NL wenselijk, om te zorgen voor een breed gedragen aanpak en landelijke opschaling.
De Actieagenda bestaat uit 13 concrete acties die gericht zijn op het verbeteren van de balans tussen industriële activiteiten en de leefomgeving van omwonenden. De pilot loopt naar verwachting tot eind 2025 en wordt uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 afgerond.
Waarom dit belangrijk is?
De maatschappelijke en beleidsmatige dynamiek vraagt om een wendbaarheid van omgevingsdiensten in het VTH-stelsel. Met dit raamwerk bouwt Omgevingsdienst NL – kennisnetwerk aan een structuur waarin actuele vragen snel worden opgepakt, kennis wordt gedeeld en een netwerk van VTH-professionals klaarstaat om te reageren. Zo blijven we als VTH-professionals effectief, actueel en toekomstgericht.